Jak zvládnout smyk

Chcete jezdit bezpečně za všech okolností? Zajímá vás jak se chovat, když se dostanete do smyku? Pak si určitě přečtěte tento článek, který vám napoví jak zvládnout smyk.

Pokud prší nebo sněží, jsou silnice kluzké. To může zkomplikovat jízdu jak začátečníkům, tak profesionálním řidičům. Ve většině případů je smyk způsoben chybou řidiče. A to většinou spojením kluzké nebo namrznuté vozovky a rychlé jízdy. A to většinou končí dopravní nehodou. Správné pneumatiky vám můžou pomoct situaci zachránit, ale není to pravidlem. Každý by měl vědět jak zvládnout smyk, protože nám pomůže jen rychlá a správná reakce.

Důležité je, aby každý dokonale znal své auto. Musíte vědět jak se váš vůz chová k konkrétních situacích a co od něj čekat. Dobré je vědět jaký má vozidlo náhon. Protože jiný smyk dostane auto s předním náhonem a jiný se zadním náhonem.

Nezapomeňte vždy svou jízdu přizpůsobit aktuálním klimatickým podmínkám.

Co dělat?

Pro všechny platí stejné pravidlo. Brzděte vždy před zatáčkou. Snažte se do zatáčky vjíždět pomalu. Pokud dostanete smyk, ať přední nebo zadní nápravy, uberte plyn a nebrzděte. Se zablokovanými koly se auto těžce ovládá. Výhodu mají ti řidiči, kteří mají své auto vybaveno ABS (antiblokovací systém brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).

Co dělat při smyku přední nápravy – auto dostatečně nezatáčí

  • Ubrat plyn
  • Nepoužívat brzdu
  • Volantem pouze vyrovnávat vůz, aby zůstal na silnici
  • Mít sešlápnutou spojku, až do té doby, než se podaří smyk vyrovnat

Pokud dostanete smyk ve většině případech se týká přední nápravy. A to i v případě, že vůz má zadní náhon. Většina aut je dnes stavěných tak, aby bourala předkem a ne bokem. Je to z důvodu, že zepředu jste více chráněni – airbagy. Z boku máme jen tenké dveře.

Smyk přední nápravy je těžší na zvládnutí.

Co dělat při smyku zadní nápravy – auto se otáčí kolem své osy „hodiny“

  • Ubrat plyn
  • Nebrzdit
  • Pokud se zadek auta točí doprava – točte volantem doleva a naopak. Dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici.

Tímto smykem jezdí závodníci, a to úmyslně. Stačí točit volantem a lehce přidat. Tím se zatlačí náprava více do silnice a zastaví smyk.

Doporučení na závěr

  • Základem jsou kvalitní pneumatiky. Minimální hloubka dezénu v České republiky je 1,6 mm. Pro zimní provoz je to 4mm, doporučují se však jezdit na pneumatikách i s hlubším vzorkem.
  • Jízda na ojetých pneumatikách je nebezpečná, hlavně při jízdě za mokra. Vzorek kvalitní zimní pneumatiky nedokáže odvádět vodu. A může dojít ke smyku.
  • Pokuste se na namrzlých silnicích vůbec nejezdit, anebo jezděte úplně krokem. Při vyšších rychlostech na ledu nezatočíte a nezabrzdíte. Nejde to.
  • Pokud jsou vozovky kluzké, jezděte pomaleji, zvětšete rozestupy a hodně se dívejte kolem sebe.
  • Pokud se dostanete do smyku, je důležité dívat se, kam chcete jet, a ne kam vám smyk táhne.